Valpkurs, spår, besök i Trosa och rabiesvaccinering

I söndags var det dags för det fjärde tillfället på valpkursen och denna gång befann vi oss på Vällingby BK. Mycket lek förare-hund denna gång vilket alltid är kul, men tyvärr hade vi inte riktigt vädret på vår sida – grått och kallt (dock hade vi alla fall sån tur att regnet väntade tills vi var klara). Även mina stora tjejer var med och fick agera störningar för de små. Några bilder från dagen:

Kusin Dexter

Brorsan Enzo

Kusin Käck som var på besök från Borlänge

Kusin Enzo

Kusin Lola

Kusin Lizzie

Brorsan Z

Moira visar brorsan Enzo sin fina min...

Z, Moira och Enzo

 I måndags fick hundarna en vilodag medan jag storstädade och sedan en enskild promenad för Tilda medan valpis och gammeltant fick en upptäckarfärd i skogen bakom förskolan. I tisdags hade jag tänkt kompensera för att det har blivit dåligt med spår till de stora tjejerna nu under hösten och jag la ett 800-meters spår till Sillen med tre apporter + en godisburk i slutet och ett 700-meters spår till Lillisen med lika många apporter. Jag testade även att åter igen se om dvärgen förstod att det fanns en lukt att följa längst marken och la ett 10-meters spår med en burk innehållande Moiras lunch samt en boll i slutet. Under tiden spåren låg till sig så tog vi en skön skogspromenad i det lätta regnet som föll.

När vi cirka 45 minuter senare återvände till bilen fick den lilla underbara börja och testa om hon förstod spårandets ädla konst men poletten har ännu inte trillat ner och precis som förra veckan blev hon mycket GLAD och ÖVERRASKAD att finna mat och boll mitt ute i skogen! ❤ Efter Moira var det Celines tur och när vi gick mot hennes spår visade det sig att jag lagt de stora tjejernas spår på polisens träningsmark och att ett stort gäng poliser skulle träna sök… De var dock väldigt snälla och lät mig och tanten ta vårt spår och sen struntade jag i Tildisens för att slippa stressa och lägga för mycket press på det lilla ”fåret” när hon nu äntligen kommit på hur man gör och börjat bli duktig.

I tisdagskväll var det tid för ridhusträning och det blev fritt följ och hoppapportering med en överladdad och trampig (men väldigt rolig) Tilda och sen lek för Moira med Jockes lilla Jet. Jag lät dem leka en bra stund och när jag såg att M fått ur sig det mesta av sin överskottsenergi passade jag på att träna några inkallningar från lek – duktig valpis som kom direkt och fick köttbulle som belöning.

Igår åkte jag och alla tjejerna över till Trosa för ett trevligt besök hos mina farföräldrar. Innan vi åkte passade jag dock på att åka ut och testa Tilda på spåret som hon inte fick ta dagen innan – 22 timmar gammalt och lillisen började sakta men mycket målmedvetet ta sig an spåret. När vi kommit ungefär 100 meter insåg jag dock att jakt pågick precis intill i snåren där vi var så jag kopplade snabbt om Tilda till koppel och la benen på ryggen för att ta oss från riskområdet. Istället tog vi oss till en punkt där jag visste att spåret passerade och så fick Tilda jobba sig fram de sista 200 metrarna av spåret. Superduktig tjej som verkligen visade att hon förstått sig på hur man spårar fann sin godisburk och blev så lycklig! 😀 ❤

Idag fick vi trevligt lunchbesök från min kollega Linn (dessutom hade hon med sig större delen av lunchen – trevligt att både få sällskap OCH mat! ;)) och sen på eftermiddagen var jag och gav Tilda och Moira deras första rabiesvaccinering. Tilda vars tatuering bleknat med åren fick även en chipmärkning. Båda tjejerna var åter igen superduktiga när de fick sprutan och jag tror Moira tycker veterinärstationen är ett hellattjo ställe med människor som gosar med en och matte som matar en med det underbart goda torrfodret (har jag sagt att hon är helt matgalen?!?! ;)). Även idag passade jag på att väga dvärgen och på de två veckor som gått sen vi sist var där har hon gått upp 1,5 kg och väger nu 7,5 kg – hon är verkligen ingen liten bebis längre utan en liten minihund! 🙂

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Valpkurs, spår, besök i Trosa och rabiesvaccinering

  1. Hellu Darling!

    Oj vad jag ser fram emot att få träffa plutten. Daisy och Moira kan ju tävla i flufföra (gud D behöver verkligen en omgång med trimmaskinen :/ ) . Jag känner mig så glad över att jag ska få passa lilla räven. Måste bara flagga för att hon verkligen är sötast av alla syskon, av bilderna att dömma 🙂 hehehe…

    Kram!

Kommentera

