Kurs, träning och Moiras nya favoritställe

Lång tid mellan inläggen, inget att skylla på förutom att jag helt enkelt inte haft lust att uppdatera. 😉

I söndags hade vi valpkursens tredje tillfälle, det var bara fyra av valparna som kunde komma (och Moira var ensam från sin kull) vilket dock resulterade i mycket tid för varje ekipage. Vi hade dessutom tur och kunde vara inomhus i träningslokalen här på Riksten – så sköööönt att slippa detta eviga regn. Vi tränade bland annat på sitt, ligg, stå samt kontakt. Jag kör än så länge med frivilliga beteenden för ligg och stå (sitt kan hon på kommando) och omvänt lockande för att bli kvar i position. Lillan är så duktig och nästan läskigt koncentrerad när vi tränar – jag får hela tiden se till att ”bromsa” och inte gå för fort fram. Ett exempel på hennes koncentrationsförmåga var vid två tillfällen när ett par av de andra valparna kom fram till oss när vi tränade och Moira knappt ägnade dem en blick – kan säga att hon kastar sig fram för lek när vi inte jobbar tillsammans och är koncentrerade båda två. 😀

Några bilder från söndagens kurs:

   

 

.

.

.

.

Kusin Lola med matte

Kusin Enzo med husse och lillmatte

Kusin Lizzie med flock

I måndags träffade vi Eva-Charlott och leonbergerna i skogen bakom skjutbanan för lite spår för första gången på evigheter. Alla de fyra stora hundarna fick varsitt kort (men för de tre tjejerna kluriga) spår på cirka 100 meter där vi la spåren åt varandra. Båda mina vita tjejer spårade som gudar och löste alla svårigheter galant och mycket nyttigt för mig att inte veta hur spåret gick utan helt lita på hunden! 🙂

Jag la även ett 10 meters spår till Moira med en stängd burk med mat i + hennes boll i slutet och korsade sen fram och tillbaka över spåret för att se om hon tog upp det vilket inte skedde. Moira trodde vi gjorde kontaktövningen där hon ska söka upp min vänstra sida så fort jag vänder ryggen mot henne och gjorde den övningen galant och blev sen mycket överraskad och GLAD när vi råkade hitta en burk full med torrfoder + hennes boll mitt ute i skogen… 😉 Kul att testa av och jag gissar att hon med mer ålder och erfarenhet kommer bli en superspårhund med tanke på hur hennes nos går och hur duktig hon är på att leta godis.

På kvällen träffades jag och Åsa en stund för träning i regnet på Botkyrka BK, trots det dimmiga och fuktiga vädret fick vi till en ganska bra träning. Dock kände jag efter i måndags att fortsätter det eviga regnet som varit i många dagar nu så lär jag nog inte vara så duktig på att träna ute i leran mörka kvällar fortsättningsvis i vinter…

Igår tränade vi i inomhuslokalen här på Riksten på kvällen och Moira var åter igen väldigt duktig när vi tränade och blev bättre och bättre på att sitta passiv uppbunden vid sidan – emellanåt kändes det dock som att bli lobotomerad med höga, gälla skall – speciellt när jag och Tilda tränade.  I passiviteten är verkligen Tilda en förebild som ligger ner och är tyst och när de var uppbundna tillsammans så tog Moira efter Tildisen. 🙂

Jag och Tilda tränade på helt om vändingar + helt om halter – ser bättre och bättre ut hela tiden och otroligt nog så verkar T mer och mer fatta den nya ordningen trots 7 års gående på helt fel sätt. Utöver detta fick hon även ställa sig med alla fyra tassarna i en skål – kräver koncentration och lugn, samt så fortsatte vi shejpa in att gå och ställa sig bakom en kon.

Jag och Moira körde lite övningar på att ta upp kontakt vid sidan, mitt i vimlet bland alla som tränade, lekte och kastade godis så var hon återigen så KONCENTRERAD och blev så lycklig för att få sina klick och torrfoderbelöningar. Jag såg dock till att köra korta repetitioner och lägga in mycket lek för att inte kräva för mycket av lillan, dock tror jag inte M uppskattade min ”omtanke” så mycket… 😉

Moira fick även köra några repetitioner på att gå runt på klossen som vi för första gången körde någon annanstans än här hemma, dock bekom det henne överhuvudtaget inte och hon var snarare ännu duktigare än tidigare. ❤

Idag har jag och alla tre hundarna varit och hälsat på hästarna vid Skrevsta samt klättrat i en hög gallertrappa. De stora tjejerna är perfekta att ha med sig runt hästar, de kunde inte bry sig mindre (annat är det dock med hästskit) och var bra förebilder för Moira som till att börja med blev lite rädd och var tvungen att ”boffa” mot de stora monstren. Vi stannade och lekte och så fick M lite av sin mat och när vi gick hade hon helt släppt obehaget och kunde nära gå förbi hagen likt de andra två utan att kasta en blick mot de stora, nyfikna, bruna djuren.

Efter turen som tog cirka en timme (och M åkte som vanligt till största delen på min mage) åkte vi vidare och handlade först på Maxi och sen gick jag och Moira in på Sea hund och katt och shoppade loss – hundmat till Sillen, ny fin spårlina, tuggben samt massa nya leksaker som M godkännde där i butiken. Moira hälsar även att det var ett riktigt schysst ställe som hon skulle kunna tänka sig bo på –  mat i MASSOR, godis och tuggben överallt, massor utav häftiga leksaker samt en anställd som dök ner på golvet och ”råhånglade” med en överlycklig liten tollare. 😀

Jag avslutar detta inlägget med några bilder på hur lillan såg ut förra veckan med sitt igenmurade öga (på begäran från lillebror):

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Kurs, träning och Moiras nya favoritställe

  1. Hallåå! Fy vad hon såg ut stackarn!
    Jag kan ju säga att jag tror vi har syskon till varandra 😉
    Z är precis som M vadå är det andra hundar, jag ska träna med dig nu, helt galet duktig, mitt bland folk och hundar som stojjar! Vi körde bur lekar och shapade in ligg i klubbstugan bland massor och det går lixom inte att beskriva denna lyckans känsla! 🙂 Vi ses på söndag! Vi saknar er!! Kram från hela flocken!

  2. Åh vad arg jag blir när man skriver inlägg så försvinner det!!!!

    Z är precis som M helt galet duktig, tränar mitt bland folk och hundar som stojar och skäller, en valpkompis på klubben kom fram mitt i burleken och skulle leka Z fräste lite och satte sig sen och kollade på mig.. HAHA! Knas hund! Vi shapade även in ligg som vi inte prövat oss på tidigare, UTAN PROBLEM! Jag tror visst vi har syskon!=? 😉 haha, vi saknar er, ses på söndag!! Kram från hela flocken!!

  3. Hej,

    Måste först säga tack för gårdagens mailväxlingar, jag var i ett rätt stort behov av det. Moira hade verkligen åkt på en snyting, men jag kan tänka mig att när Celine bara markerar så får det effekt – hon är ju så stor. Men så är livet i djungeln inte sant 😉 . Jag gillar verkligen din strategi med att ta det lungt – det vet du. Det är bara jobba på, det kommer gå så bra för er 🙂

    Kram!!! Med risk att OCKSÅ bli tjatig – det ska bli så kul att snart ses!

Kommentera

